Bán Aladár Általános Iskola Várpalota

Címlap

Budapesti kirándulás

vghjkl,

Iskolánk a „Szikla" Múzeumi Közhasznú Alapítvány által kiírt pályázat keretében 100 000 forint értékű támogatásban részesült. Ennek köszönhetően 7. és 8. évfolyamos tanulók egy csoportja (25 fő)2019. szeptember 13-án Budapestre utazhatott.

A kirándulás a várpalotai vasútállomásról indult. Kora reggel itt volt a találkozás. Nagy-nagy izgalommal vártuk a vonatot, majd 1 óra utazás után megérkeztünk a fővárosba.

Első állomásunk a Mátyás templomba vezetett, ahol egy kedves idegenvezető mutatta be az épületet. Tőle hallhattuk, hogy a templomot Szent István király alapította 1015-ben, de igazi rangját Hunyadi Mátyás uralkodása alatt érte el. A középkorban törököknek is nagyon tetszett ez az épület, 1541-ben I. Szulejmán szultán mecsetté alakította át, hogy itt adjon hálát Allahnak a győzelemért.1686-ban Buda visszafoglalása után először a ferences, majd a jezsuita rend tulajdonába került, amely azt barokk stílusban állította helyre. 1723. évi nagy budai tűzvészben azonban leégett. Az újjáépítésre azonban sokat kellett várni. Ferenc József 1873-ban Schulek Frigyest bízta meg ezzel a feladattal, az ő tervei alapján alakult ki az épület mai képe. A belső munkáknál Székely Bertalan, Zichy Mihály és Lotz Károly segített az építésznek. Vezetőnk külön kiemelte, hogy 1916. december 30-án Csernoch János bíboros- hercegprímás itt koronázta meg IV. Károly királyt és feleségét Zita királynét. Sétánk közben egy rövid orgonakoncertet is kaptunk Bach –műveiből.

Második úticélunk a Sziklakórház volt, ami Budai Vár alatt található. A 2300 m²-es létesítményta második világháború alatt és 1956-os forradalom idején is használták.A hidegháború alatt szigorúan titkos objektum, úgynevezett légoltalmi szükségkórház volt. A titkosítás feloldása után néhány évvel, 2008-ban nyílt meg civil látogatók számára, mint Sziklakórház Múzeum. Magyarország legnagyobb viaszfigura-kiállítása mutatja be a kórház történetét, a hadiorvoslás fejlődését. Emellett megtekinthetők a polgári védelem eszközei és felszerelései.A múzeum elsődleges célja, hogy a háború valódi arcának bemutatásával hangsúlyozza a béke értékét, és emléket állítson azoknak a mindennapi hősöknek – orvosoknak, nővéreknek, önkénteseknek –, akik tanúbizonyságot tettek emberségükről a huszadik század legviszontagságosabb időszakaiban.

Kirándulásunk utolsó színhelye a Hadtörténeti Múzeum következett. A háromemeletes épület láttán egy kicsit megijedtünk, hogy mennyi időt fogunk itt tölteni, de a benti látnivalók elfeledtették velünk fáradságunkat. Valóságos fegyvereket és katonai ruhákat láthattunk a 19. és 20. századból. A kiállítás megtekintése során megtudhattuk, hogy a múzeum